Wandeling Gezond op stap

Een voorbeeld van een uitgezette route is de “Gezond op stap”route. Hierbij gaat het om een uitgestippelde wandeling van het Drielandenpunt (“Taverne de Grenssteen”) naar Hotel & Kasteel Vaalsbroek (Café “In de oude Watermolen”) en via een andere route weer terug. Uiteraard kan men ook voor de omgekeerde volgorde kiezen. Beide routes lopen deels door de bossen en deels door het weide- en akkerland. De totale afstand van beide routes (heen en terug) is ongeveer 12 kilometer.

“Gezond op stap” van het Drielandenpunt naar Hotel & Kasteel Vaalsbroek.

• Startpunt van deze route is Taverne de Grenssteen op het Drielandenpunt nabij het labyrint.
  • Vanuit Taverne De Grenssteen gaat u naar het “echte” Drielandenpunt.
  • U volgt even het pad van de rood/zwarte route (naar links gezien vanuit Taverne "De Grenssteen"). U blijft de grensstenen volgen.
  • U loopt langs grenssteen 193a en verder.
  • Bij de oude grenssteen van de voormalige vrijstad Aken loopt u rechtdoor langs de Nederlands-Duitse grens.
  • Aangekomen bij de verharde weg en appartementengebouw "Belle Vue" steekt u de Viergrenzenweg over en vervolgt deze weg naar links omhoog.
  • Na 50 meter rechts de blauw/rode route volgen.
  • U passeert het panoramatableau Schutterswei.
  • U steekt de kruising over en blijft rood volgen.
  • U gaat rechts om de Lourdesgrot heen.
  • Vervolgens blauwe route naar links volgen.
  • Einde pad Gemmenicherweg links inslaan.
  • Na ongeveer 200 meter gaat u rechts de Schuttebergsweg in.
  • Bij kruising Schuttebergsweg blijven volgen tot aan doorgaande weg en links inslaan.
  • U bent bij Hotel & Kasteel Vaalsbroek. Aan de achterkant van het hotel vindt u aan de kasteelvijver uw doel: Café "In de Oude Watermolen".
  • Wilt u terug naar het Drielandenpunt, volg dan de route “Gezond op stap” van Hotel & Kasteel Vaalsbroek naar het Drielandenpunt, hieronder.

wandelen003

“Gezond op stap” van het Hotel & Kasteel Vaalsbroek naar het Drielandenpunt.

• Startpunt route 2 is Café "In de Oude Watermolen" bij Hotel & Kasteel Vaalsbroek.
  • U loopt voor het Kasteel langs en gaat linksaf over de doorgaande weg omhoog.
  • U blijft aan de linkerkant lopen om vervolgens de eerste weg links in te slaan richting Wolfhaag/Raren. (dit is de Rarenderstraat)
  • Deze straat loopt u helemaal uit, u ziet vele vakwerkhuisjes.
  • Aan het einde gekomen van de Rarenderstraat gaat u rechtsaf de Meelenbroekweg in.
  • Deze weg, die overgaat in een onverhard bospad, blijft u volgen (u komt bij een kleine splitsing waar u rechts aanhoudt) tot u aan het panoramapunt Meelenbroek bent.Hier heeft u een prachtig uitzicht over het Heuvellandschap.
  • U vervolgt het bospad omhoog tot aan de T-splitsing waarna u linksaf de witte route volgt. Helemaal op het eind van de kruising gaat de witte route naar rechts, u gaat echter rechtdoor! Dit is een kleine oversteek van zo'n 50 meter naar een pad dat u links inslaat.
  • U vervolgt de weg tot aan de groene route die u gaat volgen.
  • Uiteindelijk komt u bij grensovergang "Wolfhaag".
  • U gaat direct linksaf de Gemmenicherweg op richting Vaals.
  • Na 100 meter steekt u de weg over naar het voormalig douanekantoor.
  • Na het douanekantoor slaat u rechtsaf het bospad in om vervolgens direct naar links de rode route te volgen.
  • Na enkele schitterende vergezichten vervolgt u de rode route tot deze linksaf de bosrand volgt, u gaat hier rechtdoor via, het brede bospad de Vaalserberg op.
  • Na deze klim bent op het Drielandenplateau. Even verderop het plateau, niet ver van het Drielandenpunt ziet u uw doel: Taverne "De Grenssteen".
  • Wilt u terug naar Hotel & Kasteel Vaalsbroek volg dan de andere route "Gezond op stap” van het Drielandenpunt naar Hotel & Kasteel Vaalsbroek.