Wandeling De Grenssteen

prachtig uitzicht

Een mooi voorbeeld van een van de vele wandelroutes die op en rondom het Drielandenpunt zijn uitgezet is “De Grenssteen” route.

“De Grenssteen” is een 12 kilometer lange route die daalt en klimt van Taverne de Grenssteen op het Drielandenpunt naar Boscafé ‘t Hijgend Hert in het Vijlenerbos en weer terug. Deze route voert voornamelijk door prachtige bossen, zoals het Holsetterbos, het Malensbos, het Preusbos, het Schimperbos en het Kerperbos. Vanuit deze bossen zijn er af en toe prachtige vergezichten op België en Duitsland. Deze route is voortgekomen uit een samenwerkingsverband tussen Labyrint Drielandenpunt B.V. en bierbrouwerij Grimbergen.

Volg de volgende aanwijzingen in de route nauwkeurig op. Negeer zijpaden, tenzij anders aangegeven.

1. U verlaat Taverne de Grenssteen via de hoofduitgang en gaat rechtsaf richting Boudewijntoren. Kies na ca. 50 meter het pad dat scherp naar rechts gaat achter de zes banken aan de rechterkant.

De 50 meter hoge Boudewijntoren, bovenop de Vaalserberg, staat in Gemmenich, aan de Belgische zijde van het Drielandenpunt. Hier komen de landsgrenzen van Nederland, België, Duitsland bij elkaar. Het Drielandenpunt is met haar 322,5 meter het hoogste punt van Nederland. Vroeger was er sprake van vier landsgrenzen. Neutraal Moresnet vormde toen een klein neutraal landje. De oude toegangsweg naar de Vaalserberg, de Viergrenzenweg, getuigt daar nog van.

Wanneer het brede hoofdpad naar links afdaalt, volgt u rechtdoor het bospad langs de stenen paal tot de ijzeren grenspaal met nummer 2.
    Daal het slingerende pad naar links af. Wandel op de viersprong rechtdoor tot de voorrangsweg.
    Steek deze over, loop naar rechts en neem de eerste halfverharde weg naar links.
    Kies, na de slagboom, op de veelsprong het tweede pad rechts, omhoog.
    Koers op de omgekeerde Y-splitsing naar links.

2. Bij grenspaal 4 wandelt u rechtdoor. Kies op de ruime driesprong de linkerpoot. U loopt nu parallel aan een ruiterpad.

De Vijlenerbossen vormen het hoogst gelegen bos van Nederland. Het bos maakt deel uit van een aaneengesloten bosgebied van ongeveer 3.0000 ha. gelegen in Nederland, België en Duitsland. Het Nederlandse deel van dit gebied is ruim 600 ha.groot. U loopt nu door het Schimperbos.
    Verderop komt u nog door het Malensbos, het Kerperbos, het Holsetterbos en het Preusbos.

Ga op de kruising (met bankje) rechtdoor. Houd op de Y-splitsing links.
    U volgt dit pad geruime tijd en passeert uiteindelijk een kruisbeeld met bankje aan uw rechterhand.

3. Op de volgende viersprong gaat u rechtsaf. U loopt door tot de verharde weg. Steek deze over.
    Volg op de driesprong linksaf het hoofdpad en ga op de volgende driesprong naar rechts.
    Sla direct na een kruising met ruiterpad het pad links in, langs bankje.
    Dit pad voert naar boscafé ’t Hijgend Hert.

4. Ga vanuit de hoofdingang van ’t Hijgend Hert naar links en nog eens links. Bij huize Bosrust slaat u rechtsaf. Ga op de volgende kruising naar rechts, parallel aan een akker. In het oude beukenbos slaat u op de T-splitsing linksaf. Volg het pad tot het open veld.

Voor u ziet u hoeve Einrade en in de verte de windmolens van het Duitse Orsbach.

U wandelt naar rechts. Koers bij de kijkhut rechtdoor, over het pad tussen de velden door.
    Neem op de kruising het stijgende pad rechtdoor, langs de bosrand. Negeer alle zijpaden en wandel door tot de verharde weg.
    Steek over, loop over het bruggetje en ga links.
    Neem het eerste pad rechts.
    Na ca. 150 meter kiest u op de driesprong het graspad naar links.
    Neem bij de slagboom het grindpad naar rechts.

5. Daal het eerste, grazige bospad naar links af.
    Sla op de T-splitsing rechtsaf en volg op de kruising het pad scherp links naar beneden.
    U volgt dit dalende pad, verderop verhard, wordt MEELENBROEKERWEG tot de kruising met WOLFHAAG.

6. U gaat rechtsaf en loopt door het gehucht Wolfhaag.
    Steek bij GEMMENICHERSTRAAT over.
    Na ca. 150 meter gaat u voor het kruisbeeld naar rechts.
    Beklim op de viersprong de weg naar links. Blijf steeds dit kiezelige hoofdpad volgen tot het einde.
    Koers linksaf naar Taverne de Grenssteen, waar u kunt onder het genot van een drankje en hapje kunt nagenieten van deze wandeling!